Osoby wnoszące o wpis na listę radców prawnych po ukończonej aplikacji radcowskiej, w terminie 3 miesięcy od dnia uzyskania pozytywnego wyniku z egzaminu radcowskiego obowiązane są do wniosku dołączyć następujące dokumenty:
- kartę danych osobowych, której wzór określa Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych w drodze uchwały (podpisaną);
- życiorys zawierający opis przebiegu pracy zawodowej (podpisany) – dopuszczalne CV;
- 2 zdjęcia – zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodu osobistego (prosimy o czytelne podpisanie zdjęć na odwrocie);
- informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż 1 miesiąc przed złożeniem wniosku. Zaświadczenie można pobrać przez Internet za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub w wersji papierowej.
Wydany dokument ma postać pliku XML, który można zapisać na informatycznym nośniku danych wraz z pozostałymi plikami (np. pamięć USB, płyta CD, DVD). Wizualizacja zaświadczenia możliwa jest przy wykorzystaniu funkcjonalności e-KRK. Wydruk nie jest dokumentem. - oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw publicznych;
- oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych;
- oświadczenie o zakończonych lub toczących się przeciwko wnioskodawcy postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych;
- świadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388), albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy, w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r.; odpis aktu małżeństwa lub decyzji o zmianie nazwiska (w przypadku zmiany nazwiska);
- dowód wniesienia opłaty za decyzję w sprawie wpisu na listę radców prawnych wraz z opłatą manipulacyjną związaną z prowadzeniem postępowania o wpis na listę radców prawnych – w łącznej wysokości 60% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008) – zgodnie z uchwałą KRRP nr 144/VII/2010 z 17 września 2010 r. na rachunek bankowy OIRP w Szczecinie o numerze:
53 1050 1559 1000 0090 3203 4697, podając w tytule: „Opłata o wpis na listę radców prawnych” oraz za kogo wnoszona jest opłata, jeśli wpłaca inna osoba, bądź poprzez zakładkę na stronie E-IZBA.
Osoby wnoszące o wpis w trybie art. 25 ustawy o radcach prawnych obowiązane są do wniosku dołączyć następujące dokumenty:
- kartę danych osobowych, której wzór określa Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych w drodze uchwały (podpisaną);
- życiorys zawierający opis przebiegu pracy zawodowej (podpisany) – dopuszczalne CV;
- 2 zdjęcia – zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodu osobistego (prosimy o czytelne podpisanie zdjęć na odwrocie);
- oryginał dyplomu ukończenia studiów wyższych prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej lub odpis dyplomu uwierzytelniony przez uczelnię lub notariusza;
- dokument potwierdzający złożenie egzaminu radcowskiego, adwokackiego, sędziowskiego, prokuratorskiego lub notarialnego;
- umowy o pracę wraz z dokumentami określającymi zakres obowiązków lub zaświadczeniami od pracodawcy określającymi zakres obowiązków, lub umowy cywilnoprawne wraz
z oświadczeniem o złożeniu deklaracji do właściwego urzędu skarbowego oraz zapłaceniu podatku wynikającego z tytułu tych umów, a także oświadczenie w jakim wymiarze czasu obowiązki te były wykonywane – w przypadku osób, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 i 5; - dokument zaświadczający uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk prawnych –
w przypadku osób, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 5; - dokument potwierdzający posiadanie stopnia lub tytułu uprawniającego do wpisu na listę radców prawnych w przypadku osób, o których mowa w art. 25 ust. 1;
- zaświadczenie adwokata lub radcy prawnego, z którego wynikać będzie, iż osoba ubiegająca się o wpis wykonywała wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego – w przypadku osób,
o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b; - dokumenty zaświadczające co najmniej 3-letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego – w przypadku osób, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 lit. c i pkt 5 lit. c;
- dokument zaświadczający uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego lub notarialnego;
- Informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż 1 miesiąc przed złożeniem wniosku. Zaświadczenie można pobrać przez Internet za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub w wersji papierowej.
Wydany dokument ma postać pliku XML, który można zapisać na informatycznym nośniku danych wraz z pozostałymi plikami (np. pamięć USB, płyta CD, DVD). Wizualizacja zaświadczenia możliwa jest przy wykorzystaniu funkcjonalności e-KRK. Wydruk nie jest dokumentem. - oświadczenie o miejscu zamieszkania uzasadniającym właściwość miejscową Izby, do której składa się wniosek;
- oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw publicznych;
- oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych;
- oświadczenie o zakończonych lub toczących się przeciwko wnioskodawcy postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych;
- w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388), albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy;
- odpis aktu małżeństwa lub decyzji o zmianie nazwiska (w przypadku zmiany);
- oświadczenie zawierające informacje, czy i w jakich okręgowych izbach radców prawnych wnioskodawca składał uprzednio wniosek o wpis na listę radców prawnych
i o rozstrzygnięciach zapadłych w postępowaniu o wpis; - opinię okręgowej rady adwokackiej lub rady izby notarialnej, jeżeli wnioskodawca jest członkiem samorządu adwokackiego lub notarialnego;
- dowód wniesienia opłaty za decyzję w sprawie wpisu na listę radców prawnych wraz z opłatą manipulacyjną związaną z prowadzeniem postępowania o wpis na listę radców prawnych – w łącznej wysokości 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008) – zgodnie z uchwałą KRRP nr 144/VII/2010 z 17 września 2010 r. na rachunek bankowy OIRP w Szczecinie o numerze:
53 1050 1559 1000 0090 3203 4697, podając w tytule: „Opłata o wpis na listę radców prawnych” oraz za kogo wnoszona jest opłata, jeśli wpłaca inna osoba, bądź poprzez zakładkę na stronie E-IZBA.
*wysokość opłaty określona jest uchwałą Nr 144)VII)2010 KRRP z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wysokości opłat związanych z wpisem na listę radców prawnych, listę aplikantów radcowskich i listę prawników zagranicznych.