Skip to main content
search
0

Aktualności

Konferencja nt. praworządności 26.06.2018 r. w Warszawie

By

Szanowni Państwo,

Na prośbę przedstawiciela Komisji Praw Człowieka Pani Marii Napiontek  w załączeniu przedstawiamy program konferencji nt. praworządności „Poland – US Conference on the Rule of Law”, która odbędzie się we wtorek 26 czerwca br. w Warszawie.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Poniżej informacja o konferencji wraz z zaproszeniem kierowanym przez organizatora.

2018 06 26. Program Konferencji

Relacja z udziału w projekcie „Lekcje prawa w szkołach”

By

W czerwcu zakończyliśmy projekt „Lekcje prawa w szkołach”, w ramach którego przez cały rok szkolny 2017/2018 spotykałam się z młodzieżą z XI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi przy ul. Romera 2 w Szczecinie.

Moimi podopiecznymi była klasa 1 LA o profilu prawno-administracyjnym. Razem z uczniami tej klasy omówiliśmy szereg ciekawych zagadnień prawnych, podzielonych na kilka bloków tematycznych.

Pierwsze zajęcia poświęcone były tematyce zawodów prawniczych z dokładnym omówieniem każdego z nich. Wyjaśniliśmy, po co sędziemu toga i czym różni się ten ubiór w stosunku do radcy prawnego czy prokuratora? Chętni mogli przymierzyć togę radcowską a także dowiedzieć się, że nie jest w niej przypadkowa nawet ilość fałdek na żabocie 🙂

Kolejne merytoryczne spotkanie stanowiło omówienie praw konsumenta i poszukiwanie odpowiedzi na pytania: czy każdy z nas i w każdych okolicznościach jest konsumentem ? Czym się różni rękojmia od gwarancji i jak korzystać z tych uprawnień?

Dalsze zajęcia poświęcone były tematyce ochrony praw autorskich, w tym m.in. wyjaśnienia pojęcia utworu i jego twórcy. Rozmawialiśmy o tym, czy i jak należy cytować cudze utwory? Wyjaśniliśmy, dlaczego dzień 1 stycznia jest Dniem Domeny Publicznej i jakie są granice dozwolonego użytku chronionych utworów.

Podczas naszych spotkań nie zabrakło tematów trudnych- jak odpowiedzialność karna nieletnich, oraz bieżących i ważnych- takich jak ochrony danych osobowych wobec zmian wprowadzonych przez RODO. Zakończyliśmy natomiast letnio, acz nie lekko – tematem wakacji i połączonym z nim zagadnieniem odpowiedzialności organizatora wyjazdu turystycznego za nieudany urlop czy kwestii uprawnień pasażera w przypadku opóźnionego lotu. Po zakończonym projekcie młodzież otrzymała piękne certyfikaty przygotowane przez OIRP.

Szczerze zachęcam Państwa do udziału w kolejnej edycji projektu „Lekcji prawa w szkołach”. Jest to zdecydowanie inicjatywa ważna i potrzebna, zarówno młodzieży, jak i nam- radcom prawnym. Młodzi ludzie to wymagający słuchacze a celność ich pytań pozytywnie motywuje do merytorycznego przygotowania swoich wystąpień na najwyższym poziomie.

Agata Moleska
Radca prawny

Piknik Radcowski 07.07.2018 r.

By

Szanowni Państwo,

Rada OIRP w Szczecinie wspólnie z Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A. oraz BMW Bońkowscy ma przyjemność zaprosić Państwa na Piknik radcowski, który odbędzie się w dniu 7 lipca br. w godzinach od 13:00 do 20:00 w ogrodach restauracji Willa Ogrody przy ul. Wielkopolskiej 19 w Szczecinie. W programie imprezy przewidziano wiele atrakcji zarówno dla najmłodszych (w tym min. animacje, gry i zabawy), jak również dla dorosłych uczestników imprezy.

Wśród tych drugich w szczególności zachęcamy wszystkich radców prawnych i aplikantów radcowskich do udziału w II Turnieju o Puchar Rady OIRP w Szczecinie w Tenisie Stołowym. Zgłoszeń do udziału w turnieju prosimy dokonywać mailowo do kol. Alberta Kuźmińskiego, członka ww. komisji, na adres rzecznikprasowy@oirp.szczecin.pl, w terminie do dnia 29 czerwca b.r. do godziny 13:00. Ilość zgłoszeń pozwoli Komisji ds. integracji i promocji zawodu oszacować zainteresowanie turniejem, a w rezultacie przedstawić dalsze szczegóły co do ewentualnych kategorii i systemu rozgrywek.

Wśród innych atrakcji przewidujemy: :

  1. zamki dmuchane dla dzieci
  2. trampolinę do skakania
  3. strefę malucha (zabawy plastyczne i ruchowe dla najmłodszych)
  4. malowanie twarzy dzieci
  5. megaplanszówkę
  6. baloniarza
  7. pokaz wielkich baniek mydlanych
  8. pokaz wojów słowiańskich (prezentacja strojów, pojedynki przy użyciu starodawnych broni
  9. iluzjonistę
  10. darta
  11. piłkarzyki
  12. zawody w siłowaniu na rękę
  13. możliwość jazdy testowej samochodami BMW i Mini

O innych atrakcjach, które uprzyjemniać będą Piknik, będziemy Państwa sukcesywnie informować.

Zapisy na Piknik zostały zakończone, zgodnie z ogłoszeniem, w dniu 29 czerwca br. Nie przewidujemy możliwości dokonywania zapisów po upływie tego terminu.

Lista radców prawnych świadczących pomoc prawną osobom zatrzymanym

By

Na prośbę przedstawiciela Komisji Praw Człowieka Pani Marii Napiontek zamieszczamy informacje związane z inicjatywą utworzenia listy radców prawnych świadczących pomoc prawną osobom zatrzymanym na etapie postępowania przygotowawczego. W celu ułatwienia i uporządkowania zapisów utworzony został specjalny formularz zgłoszeniowy będący jedyną drogą zgłoszenia na wspomnianą listę. Formularz dostępny jest poprzez zakładkę „Prawa człowieka” na stronie internetowej KIRP pod linkiem: http://kirp.pl/prawa-czlowieka/lista-pelnomocnikow-postepowaniu-przygotowawczym/.

Dodatkowo został utworzony odrębny formularz dla radców prawnych deklarujących chęć występowania jako pełnomocnicy przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka pod linkiem:  http://kirp.pl/prawa-czlowieka/lista-pelnomocnikow-etpcz/

Wszelkie pytania należy kierować bezpośrednio do Pani Marii Napiontek na adres e-mail: komisjazagraniczna@kirp.pl

Pismo KRRP z dnia 04.04.2018

Zaproszenie na Turniej strzelecki o puchar Dziekana SIA

By

Dziekan Szczecińskiej Izby Adwokackiej serdecznie zaprasza wszystkich  członków naszej Izby na II Turniej Strzelecki o Puchar Dziekana SIA połączony z imprezą integracyjną dla adwokatów, radców prawnych i aplikantów obu izb, przedstawicieli innych środowisk prawniczych i ich osób towarzyszących w Ośrodku Strzeleckim im. Adw. Janusza Flaszy w Pucicach 17 czerwca 2018r (niedziela) od godziny 12.00. do 23.00.

Program ramowy:

12.00.- 15.00. Turniej strzelecki o Puchar Dziekana ORA:

–          10 strzałów z broni krótkiej (pistolet glock) – strzelnica kryta,

–          5 strzałów z karabinu wyborowego SWD (karabin snajperski) – strzelnica otwarta,

–          10 strzałów strzelbą (do rzutek „kaczek”) – strzelnica otwarta

Sesja zdjęciowa z różnymi rodzajami broni palnej (szczególnie dedykowana dla Pań). Strzelanie odbędzie się pod okiem instruktorów. Zgodnie z zasadami do czasu zdania broni obowiązuje pełen zakaz kosztowania napojów o innych niż herbata właściwościach. Turniej odbędzie się w kategoriach:

–          kobiety amatorzy i kobiety zawodowcy (każdy rodzaj broni osobno)

–          mężczyźni amatorzy i mężczyźni zawodowcy (każdy rodzaj broni osobno)

Każdy będzie miał do oddania strzały z każdego rodzaju broni opisanej wyżej na turnieju. Przewidujemy różne gratisowe strzelania w trakcie imprezy. Puchary dla zwycięzców każdej kategorii, dyplomy za miejsca od 1 do 3, dyplom uczestnictwa dla wszystkich startujących.

15.00.-15.30. Wręczenie pucharów, nagród i dyplomów.

15.30.- 23.00. ognisko i zabawa taneczna na wolnym powietrzu przy muzyce DJ.

Wyżywienie grill party z obsługą ośrodka.

W przypadku złej aury zabawa taneczna pod zadaszeniem jednak nadal na powietrzu.

Z racji lokalizacji i warunków ośrodka dzieci szczególnie mile widzane.

Menu:

Grochówka z kuchni polowej, kiełbasa, bigos, pieczony ziemniak z cebulą i kiełbasą, smalec, ogórki kiszone, sałatka sezonowa, pieczywo, dodatki, kawa, herbata, napoje (cola, fanta, sprite, soki owocowe). Napoje o innych właściwościach (piwo, wino, woda ognista).

Koszt od osoby:

– 100 zł uczestnik nie biorący udziału w turnieju strzeleckim (opłata zawiera koszt oprawy muzycznej, wyżywienia i napojów)

– dzieci o lat 12 wstęp wolny

– 160 zł uczestnik, startujący w turnieju strzeleckim (opłata zawiera koszt oprawy muzycznej, amunicji i stanowiska strzeleckiego wraz z instruktorem, wyżywienia i napojów)

Wpłat za udział w imprezie i zgłoszeń prosimy dokonywać wyłącznie gotówką w siedzibie ORA Szczecin z podaniem statusu- strzelający, nie strzelający, dziecko poniżej lat 12-tu, dziecko powyżej lat 12-tu- tak abyśmy mogli zaplanować wszystkie szczegóły. Dzieci nie mogą strzelać. Ilość miejsc ograniczona.

Termin zgłoszeń i wpłat upływa: 13.06.2018.

Wszelkich dodatkowych informacji udziela drogą mailową: lexpolice@wp.pl lub pod telefonem 0501-672-152 apl. adw. Bogdan Szyrwiński.

 

Promocja zawodu radcy prawnego w sądach i urzędach

By

 

W dniu dzisiejszym w widocznych miejscach Biur Obsługi Interesantów szczecińskich sądów i urzędów pojawiły się roll up’y zachęcające do korzystania z usług radców prawnych. W dalszej kolejności te elementy kształtowania wizerunku pojawią się również w sądach i urzędach większych miast regionu.  Wobec tego zachęcamy do wpisywania swoich Kancelarii w zakładce „Lista kancelarii” do której odsyła link i kod QR zamieszczone na roll up’ie.

Wpis na listę radców prawnych

By

Okręgowa Izba Radców Prawnych w Szczecinie informuje, że Pani Anna Stoczewska złożyła wniosek o wpis na listę radców prawnych w OIRP w Szczecinie na podstawie art. 24 ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1870 ze zm.).

Dziekan Rady
Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie
Przemysław Mijal

Zgłaszanie kandydatów na zastępcę Rzecznika Dyscyplinarnego

By

Koleżanki i Koledzy,

informuję, iż Rada OIRP w Szczecinie uchwałą podjętą w dniu 25 maja zmieniła uchwałę nr 24/X/2016 w sprawie określenia liczby zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego oraz wyznaczenia terminu zgłaszania kandydatów na zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego, poprzez określenie liczby zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego na 8 osób. Jednocześnie, termin na dokonywanie zgłoszeń osób chętnych do objęcia funkcji Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego został określony na dzień 8 czerwca br.

Przedmiotowa zmiana wiąże się z większą ilością spraw wpływających w ostatnim czasie do Rzecznika Dyscyplinarnego. W chwili obecnej funkcję Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego pełni 7 osób.

Stosownie do paragrafu 33 ust. 5 uchwały nr 98/IX/2015 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 11 września 2015 r. w sprawie zasad działania Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego, rzeczników dyscyplinarnych, a także ich zastępców oraz trybu i sposobu wyboru zastępców Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i zastępców rzeczników dyscyplinarnych  zgłoszeń dokonuje się za pośrednictwem rzecznika dyscyplinarnego OIRP w Szczecinie. Kandydat na rzecznika powinien wykonywać zawód radcy prawnego nieprzerwanie od co najmniej 3 lat w okresie bezpośrednio poprzedzającym termin zgłoszenia jego kandydatury. W celu zapoznania się z pozostałymi warunkami formalnymi zgłoszenia proszę zapoznać się z poniższą uchwałą KRRP:

Uchwała

Albert Kuźmiński
Rzecznik Prasowy OIRP w Szczecinie

„Urzędówki” dla chętnych poza kolejnością.

By

Przypominamy, że na majowy posiedzeniu Rady został podjęta nowa uchwała w sprawie ustalenia listy radców prawnych wyrażających zgodę na wyznaczenie do prowadzenia spraw z urzędu poza kolejnością. Upraszczając przedmiot uchwały  pozwala ona osobom zainteresowanym na otrzymanie do 10 spraw z urzędu bez konieczności oczekiwania na „przejście” kolejki funkcjonującej na ogólnych zasadach. Warunkiem skorzystania z takiej formy uprzywilejowania jest wpisanie się na specjalną listę, której techniczną obsługą zajmuje w Biurze Izby się pani Honorata Komsa. Dodatkowym warunkiem otrzymywania spraw z urzędu w tym trybie jest brak zaległości składkowych na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dany radca ma zostać wyznaczony do prowadzenia sprawy z urzędu. Zachęcamy do zapisywania się na tę listę.

O wzorcowej aplikacji słów kilka, czyli relacja z V Forum Aplikantów Radcowskich w Olsztynie

By ,

Tegoroczne, piąte już Forum Aplikantów Radcowskich, odbyło się w dniach 11- 13 maja br. w Olsztynie. Na miejsce spotkania aplikantów radcowskich z całej Polski wybrano hotel stanowiący centrum konferencyjne, położony w malowniczym miejscu nad brzegiem jeziora Ukiel. Zaproszenie na wydarzenie otrzymali przedstawiciele wszystkich Okręgowych Izb Radców Prawnych. OIRP w Szczecinie reprezentowały trzy osoby.

Pierwszy dzień Forum rozpoczął się od wystąpienia gości i gospodarzy imprezy. Przemowy otworzył Przewodniczący Komisji Wspierania Rozwoju Zawodowego, a jednocześnie Dziekan Okręgowy Izby Radców Prawnych w Warszawie- mec. Włodzimierz Chróścik. Głos zabrali także Wiceprezesi Krajowej Rady Radców Prawnych- mec. Michał Korwek oraz mec. Zbigniew Tur. Przemawiający przedstawili plan tegorocznego Forum Aplikantów Radcowskich, tematy paneli dyskusyjnych i szkoleń oraz własne przemyślenia w zakresie kwestii poruszanych na Forum. Następnie, głos zabrała mec. Katarzyna Skrodzka – Sadowska- Dziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Olsztynie, zarazem gospodarz wydarzenia. Uczestnikom Forum pokazano krótki film przedstawiający miasto Olsztyn. Kolejnym punktem piątkowej inauguracji było przedstawienie wszystkich Okręgowych Izb Radców Prawnych biorących udział w tegorocznym Forum. Niepisana tradycja głosi, że to Izba Warszawska- jako najliczniejsza i największa- szykuje najdłuższą prezentację. Tak też było i tym razem. Inne Izby „nie pozostały jednak w tyle”- każdy starał się wychwalić swoją macierzystą OIRP jak tylko mógł. Zwieńczeniem dnia była uroczysta kolacja, podczas której obecni na Forum aplikanci mieli okazję do nawiązywania nowych znajomości w nieco mniej formalnej atmosferze.

Po piątkowych trudach podróży do Olsztyna i pierwszego wspólnie spędzonego wieczoru, uczestnicy Forum musieli być gotowi na napięty plan soboty. Tuż po śniadaniu rozpoczęły się szkolenia prowadzone w trzech grupach. Zajęcia prowadzone były przez zaproszonych z Warszawy gości- dr Karolinę Brylską, która poprowadziła szkolenie dotyczące sztuki prezentacji i przekonywania, dr hab. Ryszarda Sowińskiego, który opowiadał o umiejętnościach marketingowych i menedżerskich radców prawnych oraz dr hab. Jacka Wasilewskiego, którego zajęcia dotyczyły retoryki i etykiety wykonywania zawodu. Szkolenia prowadzone były w systemie rotacyjnym (po skończonym szkoleniu każda grupa udawała się na kolejne szkolenie), dzięki czemu każdy uczestnik Forum miał szansę być obecnym na wszystkich szkoleniach. Prowadzący prezentowali uczestnikom na które soft skills należy zwrócić uwagę w pracy prawnika. Dowiedzieliśmy się, aby zwracać uwagę na przekaz naszych wypowiedzi, tak aby adresat odczytał z naszej wypowiedzi jasny wniosek. Postulowano także, aby zwiększyć przejrzystość języka i skrócić wypowiedzi pisemne- oczywiście, biorąc pod uwagę adresata naszych pism i wiadomości. Zawracano także uwagę na umiejętności skutecznej reklamy i sposoby pozyskiwania klientów.

Drugą część dnia wypełniły dyskusje na tematy najbliższe aplikantom, czyli dotyczące przebiegu samej aplikacji. Uczestnicy po raz kolejny zostali podzieleni na trzy grupy. Pierwsza grupa dyskutowała na temat wzoru patrona i idei patronatu. Organizatorzy przyznali, że temat ten przewija się co roku na Forum i wywołuje najwięcej emocji. Tak też było i tym razem. Uczestniczyłam w panelu dyskusyjnym właśnie w tej grupie i przyznaję, że momentami uczestnikom ciężko było dojść do głosu. Aplikanci przedstawiali skrajnie różne wizje idealnego patronatu- wizje te zależały przede wszystkim od miejsca pracy dyskutantów. Inne były postulaty osób zatrudnionych w kancelariach prawnych, których patroni często są jednocześnie pracodawcami, inne zaś osób zatrudnionych w administracji publicznej czy przedsiębiorstwach, które nierzadko mają bardzo rzadki kontakt ze swoim patronem. Z poprzednich edycji Forum pamiętam ideę zniesienia instytucji patronatu. Ten pomysł pojawił się także w tym roku. Nie został on jednak zaaprobowany przez większość, dlatego staraliśmy się wypracować realne postulaty, które mogłyby zostać wdrożone przez KRRP. Druga grupa miała opracować temat związany z zajęciami na aplikacji, trzecia grupa zaś rozmawiała o roli aplikanta w samorządzie.

Po pracy w grupach przyszła pora na prezentację wniosków każdej z grup podczas panelu dyskusyjnego. Tę część Forum zaszczycił swoją obecnością Prezes KRRP- mec. Maciej Bobrowicz. Jako pierwszy zaprezentował się przedstawiciel grupy opracowującej temat dotyczący zajęć na aplikacji. Wśród przedstawionych propozycji pojawiło się min. przeprowadzanie ankiet dotyczących prowadzących po każdych zajęciach, zwiększenie ilości grup ćwiczeniowych oraz ilości zajęć praktycznych. Jako druga zaprezentowała się grupa opracowująca temat idealnego patrona. Pierwszym z pomysłów było wygaszanie patronatu po każdym roku aplikacji- wówczas aplikant mógłby pozostać przy swoim dotychczasowym patronie albo wybrać innego. Zaproponowano także wystawianie patronom oceny, która znana byłaby tylko Izbie. Inną z zaprezentowanych idei był „patronat tylko dla najlepszych”- patronami mogłyby być jedynie osoby z pozytywnymi wynikami z ankiet aplikantów, natomiast dotychczasowi patroni ze słabymi wynikami mieliby zostać na pewien czas wykluczeni ze sprawowania patronatu. Przedstawicielka trzeciej grupy opracowującej temat roli aplikanta w samorządzie opowiadała zaś o aktywizacji aplikantów niebędących starostami. Na przykładzie OIRP w Warszawie wskazano liczne akcje, w których biorą udział aplikanci. Nadto zaproponowano, aby poszczególne Izby podjęły współpracę z bibliotekami uniwersyteckimi w celu umożliwienia aplikantom wypożyczania książek po okazaniu legitymacji. Wystąpienia przedstawicieli każdej z grup zostały skomentowane przez przedstawicieli KRRP, którzy odnosząc się do nich wskazali na stopień prawdopodobieństwa realizacji poszczególnych idei.

Po wyczerpującej pracy przyszła kolej na uroczystą kolację, która była kolejną okazją do integracji aplikantów z poszczególnych OIRP. W niedzielę zaś pełni nowych pomysłów i pozytywnej energii aplikanci powoli opuszczali Olsztyn w kierunku swoich macierzystych miast. Najczęściej można było usłyszeć: „Jaka szkoda, że następne Forum dopiero za rok…..”. Pewne jest, że za rok nie spotkamy się już ani w tym samym miejscu, ani w tym samym gronie. Jednak obserwując zapał i pomysły przyszłych radców prawnych z całą pewnością można stwierdzić, że Forum Aplikantów Radcowskich na stałe zapisze się w kalendarzu wydarzeń poszczególnych OIRP i że jeszcze niejeden raz jego uczestnicy zaskoczą organizatorów swoją kreatywnością i pomysłowością.

Milena Turos
aplikant radcowski

foto- mec Liliana Chmiel- Nowacka

Close Menu